Potovanje z vlakom je po ugotovitvah okoljevarstvene organizacije Greenpeace praviloma dražje kot z letalom. Kot je pokazala analiza, sistem tudi v prazničnem obdobju spodbuja uporabo letala, čeprav je to po njihovih besedah sporno z okoljskega vidika. K ukrepanju so pozvali tudi Evropsko komisijo.
OKOLJU PRIJAZNEJŠE, A TRIKRAT DRAŽJE POTOVANJE: Vozovnice za vlak vas bodo stale več kot letalske
Slovenija
Pri Greenpeaceu so primerjali stroške železniškega in letalskega potovanja med Ljubljano in 12 evropskimi destinacijami v decembru. Kot so ta teden zapisali v sporočilu za javnost, je cena poti z vlakom v Ljubljano in iz nje v povprečju za 24 odstotkov višja kot enaka pot z letalom.
"Na relaciji Ljubljana-London je bil vlak v povprečju celo 3,5-krat dražji od letala. Vlak je bil vedno cenejši od letala zgolj na štirih analiziranih relacijah," so navedli.
Pri izbiri načina prevoza za potovanje sta za potrošnike poleg cene pomembna tudi priročnost in enostavnost rezervacije. Od 12 analiziranih relacij med slovensko prestolnico in evropskimi destinacijami imata le dve - Budimpešta in Zürich - neposredno železniško povezavo, medtem ko je iz Ljubljane možno neposredno leteti na šest destinacij, so zapisali.
Poleg tega večina evropskih železniških družb 12 tednov pred božičem ni ponudila vozovnic za poti iz Ljubljane in v Ljubljano, vključno z vsemi vlaki nemških železnic ter vsemi nočnimi vlaki avstrijskih in hrvaških. Medtem so bile vse zimske letalske vozovnice na voljo vsaj tri mesece vnaprej.
Nakup mednarodnih vozovnic za vlak je za Slovence bolj zapleten kot za večino drugih Evropejcev, so izpostavili v organizaciji. Slovenske železnice čezmejnih železniških vozovnic ne prodajajo prek spleta, zato so jih potniki prisiljeni rezervirati na spletnih straneh drugih železniških družb v tujem jeziku ali pa se peš odpraviti do postaje.
Cenejše letalske vozovnice se na prvi pogled morda zdijo ugodne, vendar je treba upoštevati "resnično ceno letenja za planet", je dejala predstavnica Greenpeace Slovenija Lena Penšek. "Trajnostna železniška potovanja so za mnoge še vedno cenovno nedostopna, kar ohranja nepravično in okolju škodljivo naklonjenost v prid letenju, ki je najbolj onesnažujoča oblika prevoza," je izpostavila. Ljubljana je po njenih besedah za pot z vlakom še vedno ena manj dostopnih destinacij v Evropi, saj je neposrednih povezav izjemno malo.
"Evropska komisija in vlade v Evropi morajo končno ustvariti pogoje za lažjo rezervacijo čezmejnih vozovnic za vlak in cenejše potovanje z vlakom," so poudarili v Greenpeaceu. Med predlogi so navedli odpravo davka na dodano vrednost za vozovnice za vlak in lastno proizvedeno pogonsko električno energijo železniških operaterjev ter odpravo davčnih ugodnosti za kerozin.