KOPRSKI POKLICNI GASILCI OPOZARJAJO: Požari električnih vozil in naprav so redki, a izjemno nevarni (VIDEO)

Koper

Po nedavnem požaru v Beogradu, kjer je v večstanovanjski stavbi zagorelo zaradi električnega kolesa med polnjenjem, smo se obrnili na Gasilsko brigado (GB) Koper z vprašanji, kako pogosto obravnavajo požare, povezane z električnimi vozili, kolesi, skiroji in napravami na litij-ionske baterije – tako med polnjenjem kot tudi med uporabo. Zanimalo nas je, kakšni so najpogostejši vzroki, obseg škode, ali so bili v teh primerih poškodovani tudi ljudje, kako poteka gašenje baterij in kakšne varnostne ukrepe svetujejo občanom.

Požari zaradi električnih naprav in vozil: redki, a izjemno nevarni

Električna kolesa, skiroji in druga vozila na litij-ionske baterije postajajo vse pogostejši del našega vsakdana – z njimi pa tudi tveganje za požare, zlasti med polnjenjem. Vodja preventive na GB Koper Erik Markovič nam je pojasnil, da večjega števila tovrstnih požarov na Obali niso zaznali. “Dogodki so posamični in razmeroma redki. Število primerov lahko preštejemo na prste ene roke,” je povedal in dodal, da so največ primerov zabeležili pri električnih kolesih in skirojih.

Erik Markovič, vodja gasilske preventive na GB Koper.

“Posebej velja izpostaviti skiroje, ki so zaradi konstrukcije podvrženi pogostim udarcem, tresljajem in vremenskim vplivom. Takšne mehanske obremenitve lahko povzročijo mikropoškodbe baterij, ki ob polnjenju vodijo v pregrevanje in potencialen požar.”

Pri električnih avtomobilih ali mobilnih napravah so tovrstni požari še redkejši, a kljub temu možni – predvsem pri neustreznem polnjenju, uporabi neoriginalnih komponent ali skladiščenju v neprimernih razmerah, kot so vlažni ali vroči prostori.

Materialna škoda lahko postane velika

Čeprav na obalnem območju doslej ni bilo poškodovanih oseb v teh primerih, pa so posledice lahko resne. “Požari litij-ionskih baterij povzročajo veliko materialno škodo, predvsem v zaprtih prostorih, kjer se ogenj hitro razširi,” pravi Markovič. Vnetljivost baterij je največja pri popolni napolnjenosti. “Do popolnoma razvitega požara lahko pride že v nekaj minutah. V zaprtem prostoru se ogenj hitro razširi, zato je ob našem prihodu pogosto zelo težko ugotoviti natančen vzrok.”

Vzroki: Od tehničnih napak do človeške malomarnosti

Med najpogostejšimi vzroki požarov so tehnične okvare baterijskih celic ali polnilcev, notranji kratki stiki, uporaba nekakovostnih in neoriginalnih polnilnikov, prekomerno polnjenje ter mehanske poškodbe baterij, ki povzročijo notranje okvare. Pomembno vlogo igra tudi nepravilno skladiščenje – na primer izpostavljenost vročini, vlagi ali soncu.

Markovič ob tem opozarja: “Zaradi vseh teh dejavnikov je izjemno pomembno, da uporabniki upoštevajo navodila proizvajalca, uporabljajo originalno opremo in polnijo naprave v primernih pogojih.”

Gašenje baterij – kompleksna operacija

Gašenje litij-ionskih baterij je vse prej kot rutinsko. “Gre za kemično zelo zahtevno gorenje, pogosto s toplotnim pobegom – to je močna reakcija, ki povzroči intenzivno segrevanje in sproščanje vnetljivih plinov,” pojasnjuje Markovič. Gasilci pri tem uporabljajo kombinacijo vode za hlajenje, specializiranih gasilnih sredstev in obvezne osebne zaščitne opreme, vključno z dihalnimi aparati. Po gašenju požarišče še dolgo nadzorujejo, saj je možen ponoven vžig.

Kako se zaščititi?

GB Koper prebivalcem svetuje uporabo izključno originalnih polnilnikov in baterij, polnjenje naprav na trdih in negorljivih površinah, ne brez nadzora in ne čez noč. “Če baterija kaže znake poškodb – napihnjenost, nenavaden vonj ali segrevanje – jo nemudoma odstranite iz uporabe,” svetuje Markovič.

Posebej izpostavlja tudi pravilno odlaganje izrabljenih baterij: “Litij-ionskih baterij nikoli ne mečite v navadne smeti. Lahko povzročijo požar. Prelepite kontakte, ne režite jih in jih ne sežigajte. Oddajte jih na za to namenjena zbirna mesta.”

V primeru požara v zaprtem prostoru je zaradi sproščanja strupenih plinov potrebna takojšnja evakuacija in klic na številko 112.

Preprečevanje je ključ

Koprska gasilska brigada veliko pozornosti namenja tudi preventivi. Redno izvajajo izobraževalne aktivnosti, nastopajo na dnevih odprtih vrat, organizirajo prikaze gorenja litij-ionskih baterij in sodelujejo s šolami. Z ozaveščanjem želimo preprečiti nesreče. Ljudje morajo vedeti, kako hitro lahko pride do požara – in kako nevarni so takšni dogodki,” poudarja Markovič.

Kaj storiti, če začne električno vozilo goreti med vožnjo?

Na območju obalnih občin takšnih primerov sicer še niso beležili, a če med vožnjo zaznate dim, nenavaden vonj ali segrevanje, nemudoma ustavite vozilo, ga izključite in se umaknite na varno razdaljo. Nato pokličite 112. “Ne poskušajte gašenja sami, saj se lahko stanje hitro poslabša – baterija lahko eksplodira,” opozarja Markovič in dodaja, da je v takih primerih najpomembnejša varnost potnikov ter hitro in strokovno posredovanje gasilcev.

Deli novico:

Komentiraj

Za komentiranje je potrebna  Prijava  oz.  Registracija