Obcestni plakati še vedno dominirajo ob glavnih prometnicah, kar je v nasprotju s prakso v več zahodnih državah. Kljub prizadevanjem posameznikov in iniciativ, kot je Očistimo Slovenijo reklamnih panojev (OSRP), se situacija ni bistveno izboljšala.
SLOVENSKE CESTE ŠE NAPREJ POPLAVLJENE Z JUMBO PLAKATI: "Ljudem je dovolj, da nas ima peščica oglaševalskih firm za totalne bebce" (FOTO)
Slovenija
Že leta 2015 smo pisali o problematiki obcestnih reklamnih plakatov, ki kazijo videz okolice, hkrati pa so še nevarni. Od takrat se tako pri nas na Obali, kot tudi drugod po Sloveniji, ni veliko spremenilo. S tem se pri nas ukvarja tudi gibanje Očistimo Slovenijo reklamnih panojev (OSRP). "Vse skupaj se je začelo, ko sem jaz (ustanovitelj skupine) nekaj let živel v Nemčiji. Vsakokrat, ko sem se vračal iz Nemčije v Slovenijo, nisem mogel verjeti svojim očem," nam pripoveduje Bogdan iz omenjenega gibanja.
"450 km iz Münchna do Beljaka nisem videl nobenega panoja, ko pa sem zapeljal ven iz karavanškega predora, je kar naenkrat krajina postala posuta z jumbo plakati, od katerih so imeli nekateri na vrhu vetrnice za proizvodnjo elektrike za nočno osvetlitev (ta vas po vseh letih še vedno 'pozdravi' na desni strani, ko pridete iz tunela), drugi pa so bili obešeni na kozolce in vse mogoče 'podstavke' (od prikolic, ladijskih kontejnerjev, do plastičnih bazenov)."
Na tole nas je opozoril podpornik - jumbo plakati zakrivajo preglednost v križišču. Kdo je dal soglasje za postavitev...
Objavil/a Očistimo Slovenijo reklamnih panojev dne Ponedeljek, 15. januar 2024
Pravi, da je bil nad tem popolnoma šokiran, hkrati pa še vedno čuti globok občutek sramu, saj takšno podobo vidijo tudi turisti in obiskovalci naših krajev. "Ko sem se preselil nazaj v Slovenijo, nisem mogel več mirno gledati stran, zato sem pričel z akcijo in ustanovil Facebook skupino. Tej je nato sledil še Twitter, skozi čas pa se je razvila neformalno povezana skupina, ki si prizadeva za prepoved zunanjega oglaševanja po vzoru zahodnih držav," je dodal.
Zanimalo nas je, kakšen je po njegovih izkušnjah odziv javnosti. "Fenomenalen," pravi Bogdan. "Če bi šli na referendum in bi postavili vprašanje – ali ste za to, da se v Sloveniji prepove zunanje oglaševanje, bi bil rezultat 99 odstotkov ZA," je prepričan. "Ljudem je dovolj, da nas ima peščica oglaševalskih firm za totalne bebce. Dovolj nam je, da nas zasuvajo s smetmi, ki jih oni imenujejo oglaševalski plakati, sami pa se imajo za podjetnike in oglaševalce."
Opaža, da je odziv politike popolnoma nasproten in to na obeh polih, levemu in desnemu. "Ni težko razumeti, zakaj – samo poglejte, kdo je dva meseca pred volitvami na plakatih – njihovi obrazi. Poleg tega je sedaj v trendu, da se politiki že izven predvolilnega časa obmetavajo s sporočili preko jumbo plakatov. Kakšno nedolescentno, primitivno obnašanje!"
Welcume in Slovenia ????????
— Očistimo Slovenijo Reklamnih Panojev (OSRP) (@OcistimoSloRP) July 28, 2024
Kako se delajo norce iz drzave. Vsakic ko se peljemo na Gorenjsko 2 panoja več.@SloveniaInfo @MKGP_RS pic.twitter.com/r7Wg6Tk6QZ
Dva odmevna primera imamo tudi v Kopru
Najverjetneje je že vsak, ki se je kdaj peljal po hitri cesti mimo Bertokov, opazil velike jumbo plakate, ki s svojimi sporočili nagovarjajo voznike. Podobne plakate lahko opazite tudi med vožnjo po hitri cesti od Izole do Kopra, tik preden zapeljete v tunel.
O tej problematiki smo pisali že leta 2017. "Dars je že v fazi nastajanja predpisov podajal negativno mnenje na pristojno ministrstvo za infrastrukturo (nekoč ministrstvo za promet), vendar pobude niso bile upoštevane. Takrat smo navajali in še danes menimo, da je vpliv reklamnih panojev vzdolž prometnic negativen za prometno varnost, saj dokazano preusmerja pozornost voznikov s ceste na reklamo," so takrat sporočili z Darsa.
Pa ga imamo! Nov giga pano ob avtocesti v občini. Eklatanta kršitev 35. člena ZuReP-3, Zakona o kmetijskih zemljiščih in Zakona o graditvi objektov. Kmet. inšpekcija naj bi vodila postopek, v vmesnem času je investitor dokončal objekt. @MKGP_RS @mzi_rs @vladaRS pic.twitter.com/MyibJXbPwV
— Očistimo Slovenijo Reklamnih Panojev (OSRP) (@OcistimoSloRP) July 1, 2024
Vmes so sicer plakati nad tunelom za nekaj časa izginili, vendar zdaj ponovno 'ponosno' stojijo. Obe lokaciji sta poznani tudi Bogdanu. "Samega statusa ne poznamo tako dobro, saj smo sami osredotočeni na urejevanje nacionalne zakonodaje. Žal nam manjka aktivistov v vašem koncu, da bi lahko neposredno pritisnili na občino, da ukrepa," je dejal. "Zagotovo so to tudi kmetijske parcele, kjer je oglaševanje po novem prepovedano."
Omenil je situacijo nad predorom Golovcem pri Ljubljani, kjer so prav tako stali trije panoji, ki pa so bili pred kratkim odstranjeni. "Predvidevamo, da je odstranitev panojev zahtevala občina Ljubljana v okviru njihove akcije odstranjevanja panojev. Žal obstaja še na desetine panojev ob ljubljanski obvoznici, celo v krajinskem parku Barje, kjer je oglaševanje izrecno prepovedano."
Poglejte to! Ni jih več! Zmaga! ✊✊✊ Naj si narava opomore, voznike pa naj nehajo posiljevat z butastimi komercialnimi sporočili! pic.twitter.com/Rs8r1ltJh5
— Očistimo Slovenijo Reklamnih Panojev (OSRP) (@OcistimoSloRP) September 2, 2024
Kaj pa oglaševanje v središču mest?
Z Bogdanom smo spregovorili tudi o oglaševanju v mestnih središčih, s katerim smo ta članek začeli. "Imamo občutek, da slovenska mesta prav tekmujejo, katero bo postavilo več panojev na 100 metrov. Kljub temu da ima lokalna samouprava možnost regulirati oglaševanje v zunanjem prostoru preko prostorskih aktov, se čudimo, kam smo zašli," je priznal.
Dotaknil se je odlokov o oglaševanju, ki jih imajo pripravljene vse večje občine v Sloveniji. "Že ti običajno dovoljujejo nenormalno veliko število objektov in za mesta tudi nenormalne velikosti," je pojasnil in dodal, da ko stopijo v stik z občinami, se na njihovo mnenje o prevelikem številu oglasnih objektov velikokrat zagovarjajo, da je veliko oglasnih objektov na privatnih zemljiščih in da na njih nimajo vpliva, kar pa po Bogdanovih besedah ne drži.
"Avtobusi javnega potniškega prometa niso več sredstvo za prevoz potnikov, ampak sredstvo za oglaševanje, v katerih prevažajo tudi potnike. V zadnjem času se je v Ljubljani število vozečih oglasnih objektov močno povečalo," je nadaljeval. "Popolnoma enako formulo uporabljajo tudi v Mariboru. Za obema največjima mestoma v Sloveniji pa ne zaostajajo Koper, Novo mesto, Kranj ..."
Zaključil je, da so se oglasi v zunanjem prostoru tako zakoreninili, da jih je nemogoče odstraniti. "Pristojne inšpekcijske službe so podvržene dolgotrajnim in zapletenim upravnim postopkom in to ločeno za vsak objekt posebej. Glede na trenutne zmožnosti inšpekcijskih služb, zapleteno zakonodajo in upravne postopke Slovenije jih ne bomo počistili niti v 100 letih."