Na Komisijo za preprečevanje korupcije (KPK) je bila januarja 2025 podana prijava suma korupcije in omejevanja konkurence pri Luki Koper, s podrobnim opisom nepravilnosti, ki vsebuje navedbe o domnevnem favoriziranju enega ponudnika, konfliktu interesov, zavestnem kršenju predpisov, domnevnim okoriščanjem in prijateljskih in poslovnih povezavah oseb v vodstvu Luke Koper z izbranim podjetjem. V aprilu 2025 je bila v zvezi s tem na Policijsko upravo (PU) Koper podana tudi kazenska ovadba.
SUM KORUPCIJE CELO PRI KAVAH?! Prijava na KPK in kazenska ovadba zoper odgovorne v Luki Koper
Koper
Dokumenti, ki smo jih prejeli v uredništvo, in "Prijava suma korupcije in omejevanja konkurence pri Luki Koper, d.d.", poslana Komisiji za preprečevanje korupcije (KPK) opisujejo potek prijave na razpis, domnevno favoriziranje izbranega podjetja, potek komunikacije z zaposlenimi v Luki Koper in kasnejšo odpoved pogodbe brez obrazložitve. Kot je zapisano, naj bi Luka Koper več let oddajala površine za postavitev avtomatov družbama Automatic Servis in Slorest brez izvedbe javnega razpisa in pogodbe podaljševala z aneksi za eno leto ter s tem "dolgotrajno vzdrževala nezakonito stanje sklenjenih pogodb".
Decembra 2022 so pripravili "Vabilo k oddaji ponudbe za oddajo nepremičnin za postavitev avtomatov s toplimi napitki in avtomatov s hladnimi napitki in kosovnimi izdelki". Predmet vabila je bil izbor dveh ponudnikov za najem delov nepremičnin in postavitev avtomatov zaradi zagotavljanja "bolj konkurenčnega okolja (nižje cene, širšo izbiro izdelkov za zaposlene in boljše izvajanje storitve)". Na podlagi razpisa sta bila kot najugodnejša ponudnika izbrana Automatic Servis in 24 TO GO, s katerima je bila podpisana pogodba za štiri leta, ki je začela veljati 1. januarja 2023.
Vendar pa naj bi bili po navedbah v prijavi pogoji za oba ponudnika že od same sklenitve pogodbe neenakopravni - Automatic Servisu naj bi bilo dodeljeno bistveno večje število avtomatov, drugemu podjetju pa lokacije, na katerih ni bilo prisotnih zaposlenih. "Automatic Servis je bil vseskozi preferiran ponudnik brez vsakršnega utemeljenega razloga," je zapisano; bil naj bi tudi oproščen plačevanja najemnine za nekatere avtomate, "kar predstavlja dodatno očitno finančno favoriziranje".
Kave zgolj za izbrance?
V prijavi je opisano sporno financiranje izbranega podjetja prek prakse brezplačnega dodeljevanja toplih napitkov "le določenim skupinam zaposlenih". Tako so določeni terminali Luke Koper več let le nekaterim skupinam zaposlenih plačevali po en topli napitek dnevno. To naj bi izvajali tako, da je Automatic Servis tem zaposlenim vsak dan na ključek za plačevanje toplih napitkov na prodajnih avtomatih naložil denar v višini enega toplega napitka v vrednosti 50 centov, ne glede na to ali so ti zaposleni topli napitek izkoristili ali ne.
Taka praksa naj bi za Automatic Servis dejansko pomenila "zagotovljen avtomatiziran mesečni prihodek, ne glede na dejansko koriščenje napitkov", podjetje pa naj bi za to storitev izdajalo račune, ki naj bi jih Luka Koper plačevala kot "strošek reprezentance". Po neuradnih informacijah naj bi Automatic Servis leta 2022/2023 dobil iz tega naslova od Luke Koper približno 250.000 evrov in naj bi si že s tem pokril celotno najemnino.
Avtorji prijave opozarjajo, da naj bi to pomenilo tudi neenakopravno obravnavo zaposlenih ter davčno sporno prakso, saj so "brezplačni" topli napitek dobile le določene skupine zaposlenih in to le na določenih terminalih; kot navajajo, to ni predstavljalo bonitete iz davčnega vidika za prejemnike, "kar bi seveda moralo biti", tudi uprava naj bi to "enostavno ignorirala in zavestno kršila davčne predpise - zaposleni namreč lahko prejmejo takšno boniteto, vendar pa se mora le ta prikazati pri obračunu dohodnine".
Kot navajajo, naj bi Luka Koper od prvega opozorila februarja 2023 pa do decembra 2023 kljub opozorilom nadaljevala s sporno prakso brezplačnega dodeljevanja toplih napitkov le določenim skupinam zaposlenih. "Vodstvo Luke Koper, d.d. se je zavedalo nezakonitega ravnanja, vendar se je kljub temu zavestno odločilo kršiti predpise in neenakopravno obravnavati zaposlene", s tem pa naj bi prekršilo več zakonov, med njimi Zakon o delovnih razmerjih, Zakon o dohodnini, Zakon o davčnem postopku, tudi Kazenski zakonik, "če bi se ugotovilo, da gre za utajo davkov v znatnih vrednostih, saj se je nezakonita praksa izvajala dolgo časa".
Prijateljske vezi iz ozadja
Izpostavljene so tudi domnevne osebne in poslovne povezave med nekaterimi vodilnimi zaposlenimi v Luki Koper in podjetjem Automatic Servis, posebej delavskega direktorja in člana uprave Vojka Rotarja. Prav Rotar naj bi neposredno bdel nad področjem prehrane, obenem pa naj bi bil tudi osebno povezan s podjetjem Automatic Servis. "Obstaja dolgoletna prijateljska povezava med delavskim direktorjem Luke Koper Vojkom Rotarjem in direktorjem poslovne enote Automatic Servis v Kopru, to je Matjaž Novak, ki je splošno poznana. Slednja se redno srečujeta tako v poslovnih prostorih - pisarni delavskega direktorja Luke Koper kot tudi izven teh prostorov, kar dodatno nakazuje na nepristranskost in možne osebne koristi," beremo v prijavi.
Tako naj bi se zaposleni večkrat sklicevali prav na navodila Rotarja. Eden od njih naj bi na predlog za zamenjavo lokacij dejal, da "delavski direktor Rotar Vojko tega ne dovoli" in ob neki drugi priložnosti pa "da je tako naročil delavski direktor Vojko Rotar": "Po poizvedovanju v Področju nabave, zakaj se dodeljuje pravica do postavitve prodajnih avtomatov zgolj Automatic Servisu, je bil s strani Luke Koper Področja nabave podan odgovor, da je tako naročil delavski direktor Vojko Rotar in se je potrebno ravnati po njegovih navodilih. Iz vsega navedenega je jasno razvidno, da osebne koristi in interesi Vojka Rotarja prevladujejo pred interesi družbe in zaposlenih," so prepričani avtorji prijave.
Izstopa tudi domnevna poslovna povezava Mitje Korve, zaposlenega na Področju nabave v Luki Koper, kjer je pristojen za izvajanje pogodb za oddajo v najem površin za prodajne avtomate, z direktorjem podjetja Automatic Servis. "Mitja Korva je med drugim poslovni partner z direktorjem poslovne enote Automatic Servisa za področje Koper Matjažem Novakom (skupaj izvajata storitev oddajanja čolnov v najem)," kar po mnenju avtorjev predstavlja "konflikt interesov".
Korva naj bi pred tem kot vodja področja nabave dolga leta "bdel nad tem, da razpisa za oddajo površin za postavitev prodajnih avtomatov v Luki Koper niso objavili in je vsako leto upravi Luke Koper predlagal podaljšanje obstoječih sklenjenih pogodb (z Automatic Servisom in Slorestom), ki so bile tudi sicer sklenjene nezakonito, brez izvedbe javnega razpisa."
Ko je uprava Luke Koper jeseni leta 2022 področju nabave naročila pripravo razpisa, se je Korva, "zavedajoč se svojih nedopustnih povezav z Matjažem Novakom", iz postopka priprave razpisa sicer izločil, vendar pa naj bi po izvedenem razpisu in pri izvajanju pogodb "aktivno sodeloval" oziroma bil še naprej pristojen za to področje.
Odpoved pogodbe iz koruptivnih interesov?
Luka Koper naj bi decembra 2024 "brez vsakršnih razlogov in pojasnil" enemu od ponudnikov odpovedala pogodbo o oddaji v najem površin za postavitev prodajnih avtomatov. Kot so prepričani, naj bi za odpovedjo pogodbe stali koruptivni interesi. "Iz navedenega je jasno, da razlogov za odpoved ni bilo in da obstajajo za odpoved pogodbe očitno drugačni in koruptivni interesi, ki so posledica prijateljskih povezav in drugih interesov," je zapisano.
"Da gre za več kot očitno naklepno ravnanje navedenih v cilju zasledovanja osebnih koristi, kaže prav dejstvo, da ni bilo nikakršnega pravnega niti dejanskega razloga za odpoved pogodbe enemu ponudniku. To potrjuje tudi dejstvo, da odpoved ni bila podana iz razlogov kršitve pogodbe. Zasledovan je samo en in edini cilj, in to je osebna korist in omogočanje koristi Automatic Servisu," so prepričani avtorji prijave in kazenske ovadbe.
"Sistematično favoriziranje Automatic Servisa (s tem, da mu je bilo dodeljeno večje število strojev, mu plačevalo tople napitke za zaposlene ne glede na koriščenje teh napitkov in pri njemu dodatno naročevalo kavne kapsule, vodo in ostale pijače brez razpisa ali preverjanja cen na trgu), prisotnost osebnih povezav in neupravičena odpoved pogodbe nakazujejo na nedopustno koruptivno ravnanje vodstva Luke Koper in njegovih zaposlenih," so zapisali.
Zdaj so na potezi policija, tožilstvo in KPK, ki naj bi o prijavi tudi obvestila Nadzorni svet Luke Koper. KPK in preiskovalni organi bodo torej morali razčistiti, ali so bile prijateljske vezi močnejše od zakonov in do kod sega mehanizem privilegijev in vpliva.