Nova turistična strategija napoveduje preobrazbo koprske občine iz klasične v aktivno destinacijo, ki bo povezovala mestni utrip s podeželskim življenjem, saj namenja posebno pozornost povezovanju štirih območij – mesta Koper, Kraškega roba z dolino Rižane, dežele Refoška in doline Dragonje – v celovito turistično izkušnjo, ki bo goste prepričala, da namesto enodnevnega obiska ostanejo dlje. S Heleno Brec Loredan, direktorico Zavoda za mladino, kulturo in turizem, smo se pogovarjali o konkretnih korakih za uresničitev te ambiciozne vizije.
HELENA BREC LOREDAN: Destinacija Koper bo celovita in celoletna turistična izkušnja (INTERVJU)
Koper
Nova turistična strategija predvideva koncept 'Nekaj več in veliko bolje'. Katere konkretne korake boste najprej uvedli za dvig kakovosti turistične ponudbe v Kopru?
Z različnimi projekti in izobraževanji bomo ponudnike spodbujali k razvoju ali pa nadgradnji turističnih produktov s poudarkom na celovitih doživetjih. Kot podporni partner bomo aktivno pristopili k postopkom za dvig kakovosti nastanitvenih ponudnikov, s ciljem več zvezdniških nastanitev.
Kako boste v praksi povezali štiri turistična območja mesto Koper, Kraški rob z dolino Rižane, dežela Refoška in dolina Dragonje – v celovito doživetje za obiskovalce?
S tem, kar že počnemo, s sodelovanjem in vključevanjem lokalnih ponudnikov, kot so vinarji, oljkarji, kmetje, ponudniki doživetij in nastanitev, ter vključevanjem v mestne in podeželske turistične programe. Še naprej bomo vključevali mestne ponudnike in ponudnike na podeželju na dogodke, kot so 'Altroke Martinovanje' in 'Altroke Sladka Istra', ki se odvijata v starem mestnem jedru, ter 'Altroke Istra Gourmet Festivale', ki se odvijajo v istrskih vaseh. Poleg navedenega pa skozi celotno promocijo ozaveščati goste o vseh možnostih, ki jih naša destinacija ponuja. Spodbujali bomo doživetja, ki goste nagovarjajo k odkrivanju raznolike ponudbe skozi celo leto. Prav tako pa želimo, da tudi domačini spoznavamo, kaj vse ponuja naša destinacija. Kajti prav gostoljubnost in dobro informiranje domačinov tudi prispeva k temu, da se gost pri nas dobro počuti.
Koper se bo iz klasične preoblikoval v aktivno destinacijo. Kaj to pomeni za obstoječe turistične ponudnike?
Ponudniki bodo spodbujeni, da razvijejo specifične storitve, kot so vodeni ogledi, tematske ture (npr. pohodništvo in kolesarjenje) ali delavnice na prostem. Od februarja dalje bomo vsako drugo soboto v mesecu organizirali brezplačne vodene oglede koprskih palač; navedeno doživetje pa nadgradili z novim – digitalno zasnovanim 'Art Tour' po starem mestnem jedru, vključujoč znamenitosti, ki so bile do sedaj zapostavljene. Domačinom in gostom želimo prikazati nešteto možnosti, ki jih premoremo na naši destinaciji.
Kako boste spodbudili prehod iz dnevnih obiskovalcev v večdnevne goste, zlasti na področju aktivnosti v naravi?
Skozi podporne in ciljane outdoor prireditve/dogodke in trženjsko bolje ciljno predstavljeno outdoor ponudbo bomo pozicionirali Koper kot odlično outdoor destinacijo, ki omogoča aktivnosti celo leto. S strateškimi promocijski kampanjami na tujih trgih, kjer bomo specifične goste, kot so na primer kolesarji, nagovarjali z vsebino in konkretnimi paketi, kaj vse lahko doživijo v treh dneh, štirih dneh, v enem tednu. Jim predstavili Kraški rob kot odlično izhodišče za raziskovanje slovenske Istre in bližnje čezmejne kraje – pomeni, da v Kopru lahko ostanejo več dni in od tu raziskujejo celo slovensko Istro, saj je vse na dosegu roke. V kampanje bomo vključili tudi ponudnike nastanitev in doživetij ter tako oblikovali privlačne večdnevne pakete, ki vključujejo nastanitev, vodene ture in gastronomska doživetja. Organizirali bomo tudi dogodke, povezane z naravo in športom, ki spodbujajo daljše bivanje. Eden od takih, s katerim bomo nadaljevali, so 'Vikendi na robu', ki ponujajo številne organizirane aktivnosti po celotnem Kraškem robu in povezujejo lokalna društva ter domačine.
Kateri so ključni izzivi pri vzpostavljanju Kopra kot gastronomske destinacije in kako jih nameravate nasloviti?
Koper razvija gastronomski turizem kot enega najbolj dinamičnih in kreativnih segmentov in se pospešeno pozicionira kot kakovostna istrska gastronomska destinacija, kjer gredo odlična gastronomija, izjemna narava, bogata kultura in edinstvena doživetja z roko v roki. Na ravni celotne slovenske Istre bomo pričeli s kulinaričnimi tedni, nadaljevali bomo z našimi dogodki pod skupnim imenom 'Altroke'. Aktivno pa bomo delali tudi na dvigu kakovosti gostinskih storitev. Specifično smo se osredotočili na vinarje in oljkarje ter vse ostale kmete in ribiče, ki poleg tega, da pomembno vplivajo na izgled naše kulturne krajine, tudi prispevajo k lokalni samooskrbi. Tu vidimo potencial, da potrebe iz lokalnega okolja neposredno povežemo z razvojem turizma.
Ribiška tradicija je pomemben del identitete Kopra. Kako boste to dediščino vključili v gastronomsko ponudbo?
S promocijo, dogodki in povezovanjem z lokalnimi ribiči. V poletnih mesecih načrtujemo vzpostavitev 'Ribiške vasice' pri bivši Upravi za pomorstvo, kjer bo predstavljena ponudba lokalnih ribičev in ribjih jedi, ki bi jih pripravljali in prodajali lokalni ponudniki. Prav tako načrtujemo tudi ureditev ponudbe za dnevne priveze. Torej goste, ki prijadrajo v Koper na enodnevni izlet.
Kakovost storitev je ključna za uspeh. Kakšne konkretne programe izobraževanja in spodbud pripravljate za gostince in vinarje?
Organizirali bomo tudi izobraževanja in primere dobrih praks iz Slovenije in tujine. S posebnimi pobudami, kot so na primer kulinarični tedni, dnevi mladega oljčnega olja, dnevi refoška, bomo nadaljevali in jih nadgrajevali v letu 2025. S to promocijsko aktivnostjo ponudnike spodbujamo k oblikovanju več hodnih menujev, ki vključujejo vrhunske in kakovostne lokalne produkte, kot sta vino, olje in drugi proizvodi. Poleg klasičnih izobraževanj želimo nuditi vsem zainteresiranim tudi bolj konkretne informacije, kot so črpanje evropskih sredstev, pridobivanje raznih dovoljenj, možnosti mednarodnih sodelovanj ipd. Nenazadnje smo v lanskem letu vstopili v mednarodno združenje Citta' del vino kot prva slovenska občina. Leto pred tem pa v mrežo sredozemskih mest z oljčnim oljem Recomed in na temu bomo tudi gradili.
Koper ima izjemno bogato zgodovino. S kakšnimi inovativnimi pristopi jo boste predstavili sodobnim obiskovalcem? Na kateri vidik kulturne dediščine, ki doslej še ni bil izpostavljen, se nameravate usmeriti?
Kulturni turizem želimo okrepiti in nadgraditi v tesni povezavi z vrhunskimi kulturnimi prireditvami in lokalno istrsko gastronomijo. Že lansko leto smo vpeljali prireditev 'Altroke Martinovanje', ki združuje koprske palače, vino in kulturni program. Uvedli smo produkt 'Sprehodi po mestu/koprskih palačah', ki jih sezonsko prilagajamo, v prazničnem času so to 'Adventni sprehodi'. Gre za vodene sprehode po mestu, mestnih znamenitostih, ki jih v tistem obdobju želimo izpostaviti in jih brezplačno ponujamo vsako drugo soboto v mesecu. Imamo že določena digitalna doživetja, kot na primer 'Lov na pravico', 'Izziv krilatega muca', načrtujemo še novega – 'ArtT Tour'. Ob tem pa ne bomo spregledali doživetij, ki jih ponujajo ostali ponudniki in tudi te ustrezno spromovirali. Koper želimo pozicionirati kot must-visit destinacijo z izjemno zgodovino in s privlačnimi točkami obiska kulture in narave za vse, ki so v Istri. Povežemo kulturo in gastronomijo – kulturno-gastronomska doživetja in dogodki. Prav tako bomo aktivno povezali vse deležnike v prostoru na temo kulturne dediščine in skupaj z njimi nadgrajevali produkte.
Kakšne priložnosti prinaša nova turistična strategija lokalnim podjetnikom in ponudnikom?
Destinacija je lahko uspešna samo takrat, ko sta javna (krovna/destinacijska) in ponudbena (zasebna) raven povezani, usklajeni, delujeta sodelovalno, partnersko in v smeri skupne vizije. Želimo si, da se v strategiji prepoznajo vsi ponudniki ter s turizmom neposredno in posredno povezani deležniki tako v javnem, zasebnem kot nevladnem sektorju in da jim strategija pomaga pri uresničevanju njihovih poslovnih ciljev. Pripravljamo številne aktivnosti, skozi katere bomo povezali tako ponudnike na podeželju kot v mestu. V ta namen sta na terenu od januarja vsakodnevno tudi mestna managerka, ki povezuje podjetnike po mestnem jedru, ter koordinatorka za podeželje. Snujejo se novi pristopi ter konkretni koraki k večji povezanosti vseh deležnikov z namenom, da se prisluhne potrebam lokalnega prebivalstva in razvija turizem, ki daje prednost vključevanju in zagotavlja, da je lokalno prebivalstvo dejavno vključeno in ima pravične koristi od turizma.
Po čem boste merili uspeh novega pristopa k razvoju turizma v koprski občini?
Z analizo števila obiskovalcev (dogodkov, spletnih strani, turističnih točk), števila nočitev, prepoznavnostjo in dosegom (rast sledilcev, obiskanost spletne strani …) ter na podlagi povratne informacije ponudnikov in obiskovalcev. Spremljali bomo obisk čez celo leto, razpršenost turističnih tokov, zadovoljstvo lokalnih prebivalcev, dodane vrednosti lokalnih produktov, promocijo istrske identitete ter razvoja turizma v mestnem in podeželskem okolju.