Zaključek del na drugem železniškem tiru Divača-Koper, predviden do konca leta 2025, se odmika. Kot so danes potrdili v družbi 2TDK, bodo na rok izgradnje vplivali nepredvideni naravni pojavi, o katerih so sicer javnost obveščali že pred nekaj meseci. Prizadevajo si, da se rok dokončanja ne bo zamaknil za več kot za nekaj mesecev, so zatrdili.
DRUGI TIR NE BO DOKONČAN DO KONCA LETA: To so razlogi, ki bodo podaljšali rok izgradnje
Koper
Gradbena dela na projektu 27,1 kilometra železniškega tira so stekla leta 2021 in januarja 2022 so delavci izkopali prvi kilometer predorov. Teh so do sredine leta 2024 prebili sedem, med gradnjo pa so odkrili 88 kraških pojavov, od katerih pet večjih jam zahteva premostitev. To pomeni, da bo treba v predorih zgraditi tudi pet mostov, so novembra lani ob predstavitvi odkritja kraških jam v predorih povedali v 2TDK.
Konec lanskega septembra so tudi ugotovili, da je v zadnjih dveh letih prišlo do določenih pomikov celotnega pobočja nad portalom v enega od predorov v dolini Glinščice. Ker so premiki posledica lezenja hribine, so v 2TDK z vidika zagotavljanja dodatne varnosti uvedli dodatne preventivne ukrepe in meritve za spremljanje stanja.
Oba nepredvidena naravna pojava - torej velike kraške jame, ki potrebujejo podzemne konstrukcije, in pomiki v Glinščici - bosta vplivala na rok izgradnje celotnega projekta, so danes potrdili v družbi 2TDK. V predorih se namreč še vedno izvajajo preiskave temeljnih tal in na podlagi tega izdelujejo potrebna projektna dokumentacija in načrti za izvedbo. Dodatne geološke, geomehanske in hidrološke preiskave še vedno potekajo tudi v dolini Glinščice.
Poudarili so, da si prizadevajo, da se rok dokončanja ne bo zamaknil za več kot za nekaj mesecev. "Od izvajalca del pa v roku 14 dni pričakujemo podroben terminski plan, ki bo upošteval nepredviden primer kraških pojavov in ki bo hkrati omogočil prevoznost proge v marcu 2026," so zapisali.
Nepredvidljive geološke razmere se jim zdijo upravičen razlog za podaljšanje roka izgradnje. Skladno s pogodbenimi določili in postopki, ki jih predvideva zakonodaja, pa so v pogodbi za glavna gradbena dela predvidene tudi pogodbene kazni zaradi neupravičenih zamud izvajalca del. Dela na drugem tiru izvaja Kolektor CPG v sodelovanju s turškima podjetjema Yapi Merkezi in Özaltin.
V zvezi s tem so v 2TDK razkrili, da so zaradi neupravičenih zamud izvajalca iz let 2021, 2022 in 2023 pri izkopnih delih pri posameznih predorih doslej obračunali pogodbeno kazen v višini 4,6 milijona evrov.
Glede dodatnih del, ki bodo potrebna zaradi odkritja kraških pojavov v predorih, so pojasnili, da bo treba zgraditi mostove dolžine 30 do 40 metrov, s katerimi bodo premoščene podzemne jame in bo zagotovljena nadaljnja gradnja predorskih cevi. Graditev mostov v šestkilometrskih predorih je zahtevno, saj so pogoji za gradnjo pod zemljo in v kraškem svetu zelo specifični, prav tako pa morajo ustrezati strogim varnostnim in tehničnim zahtevam za prevoz potniških in tovornih vlakov, so zapisali.
Gre namreč za posebne konstrukcije v predorih, za katere je bilo predhodno treba izvesti številne raziskave in analize, da so se lahko sprojektirali mostovi, katerih izvedba prav tako terja svoj čas, saj gre za edinstven primer v slovenski predorogradnji.
Za zaščito pred nadaljnjimi pomiki opornika enega od viaduktov v dolini Glinščice, kjer so zaznali pomike pobočja, pa bo treba izvesti betonske pilote globine 28 metrov. Gre za sanacijski ukrep, ki bo za določeno časovno obdobje vplival na dokončno izvedbo del na tem območju. Namen sanacijskih ukrepov in dodatnih meritev je po navedbah 2TDK zagotavljanje varnosti infrastrukturnih objektov in s tem zagotovitev varnega prevoza vlakov.
Ob tem v projektnem podjetju za razvoj drugega tira izpostavljajo, da je bilo od celotne trase drugega tira geološko preiskanega manj kot dva odstotka celotnega terena, kar je več kot pri primerljivih infrastrukturnih projektih. Vse ostalo je neznanka, ki se lahko odkriva samo tekom gradnje oz. v času izvedbe del. Ne gre zanemariti tudi dejstva, da gradnja poteka na kraškem terenu, ki velja za kompleksno in dinamično okolje.
Potrdili so še, da so seznanjeni s finančnimi težavami turške družbe Yapi Merkezi. "Po naših informacijah in zagotovilih turškega izvajalca Yapi Merkezi, turškega ministra za promet ter tudi vodilne banke sindikata bank v Turčiji se finančne težave rešujejo," so zapisali in dodali, da je sporazum o prestrukturiranju dolga z bankami v Turčiji že podpisan.