V zadnjih tednih se je v javnosti razplamtela razprava o zahtevnosti letošnje mature, zlasti iz matematike. V odzivih so se pojavile tako kritike kot strokovna pojasnila, tudi s strani Državnega izpitnega centra (RIC). V Obalni dijaški skupnosti želijo v razpravo prispevati z umirjeno in podatkovno podprto perspektivo, ki temelji na dejanski izkušnji dijakov – brez populizma in vnaprej postavljenih zahtev.
PRIMORSKI DIJAKI: Zahtevnost mature je bila letos pretirana
Koper
O raziskavi
Raziskavo so izvedli v drugi polovici junija 2025 z anonimnim spletnim vprašalnikom. Dostopen je bil prek družbenih omrežij, šolskih skupin in osebnih omrežij sodelujočih dijakov.
Sodelovalo je 338 dijakinj in dijakov iz različnih srednjih šol na Primorskem (gimnazijski, strokovni in poklicni programi).
Največ odgovorov so prejeli iz:
- Srednje šole Izola – 29,6 odstotka
- Šolskega centra Nova Gorica – 11,0 odstotka
- Šolskega centra Postojna – 9,8 odstotka
- Gimnazije Koper – 9,8 odstotka
- Gimnazije, elektro in pomorske šole Piran – 9,2 odstotka
- Srednje šole Veno Pilon Ajdovščina – 8,3 odstotka
- Srednje tehniške šole Koper – 5,6 odstotka
- Srednje gozdarske in lesarske šole Postojna – 5,0 odstotka
- Gimnazije Nova Gorica – 3,0 odstotka
- Srednje ekonomsko-poslovne šole Koper – 2,7 odstotka
Vzorec ni reprezentativen za vso Slovenijo, a predstavlja verodostojen vpogled v dogajanje na Primorskem.
Vprašalnik je vseboval kombinacijo odprtih in zaprtih vprašanj, osredotočenih na:
- osebno izkušnjo z letošnjo maturo,
- zaznano težavnost izpitov,
- občutek pravičnosti in preglednosti postopka.
Rezultati – splošna matura (SM)
Prejeli so 111 odgovorov dijakov, ki so opravljali splošno maturo.
Povprečna ocena izkušnje: 2,64 (na lestvici 1–5)
- 45 odstotkov meni, da je bila matura bistveno težja kot v preteklih letih
- 36 odstotkov jo ocenjuje kot nekoliko težjo
- 68 odstotkov podpira znižanje kriterijev (trenutno: 50 odstotkov za uspešno, 30 odstotkov za pogojno)
- 69 odstotkov podpira razmislek RIC in MVI o pravičnem vrednotenju, ki vključuje tudi upoštevanje nejasnih navodil in okoliščin
Rezultati – poklicna matura (PM)
Povprečna ocena izkušnje: 2,38 (na lestvici 1–5)
- 71 odstotkov meni, da je bila matura bistveno težja
- 18 odstotkov jo ocenjuje kot nekoliko težjo
- 82 odstotkov podpira znižanje kriterijev, pogosto v povezavi z zahtevnejšo matematiko
- 85 odstotkov poziva RIC in MVI k nujnemu razmisleku o poštenem vrednotenju
Glavna opažanja
- Največ nezadovoljstva prihaja iz vrst dijakov poklicne mature
- Gimnazijski maturanti so izkušnjo ocenili bolj uravnoteženo
- Večina dijakov izkušnje ne ocenjuje izrazito negativno
- Najpogostejša skupna ocena mature je 3 (na lestvici 1–5)
- Dijaki niso proti maturi – želijo si, da bi bila razumljiva, premišljena in pravična
Stališče Obalne dijaške skupnosti
Izražajo spoštovanje do dela RIC, predmetnih komisij in strokovnih skupin. Razumejo potrebo po objektivnih standardih, a poudarjajo, da dijaki – zlasti v poklicnih programih – zaslužijo, da se jih sliši.
Poudarjajo, da njihov namen ni diskreditacija sistema, temveč prispevek k njegovemu izboljšanju.
Predlogi ukrepov
- Naj se rezultati poklicne mature, zlasti iz matematike, analizirajo z več občutljivosti za kontekst, predznanje in posebnosti programov
- Naj se javnosti pojasni razlika med splošno in poklicno maturo, saj se trenutno pogosto neupravičeno enačita
- Naj se vzpostavi kanal za evalvacijo izpitov, ki bo temeljil na strokovno izvedenih raziskavah, ne na pritisku
Če bo možnost za nadaljnjo obravnavo, so pripravljeni deliti:
- celotno analizo,
- grafične prikaze
- in povzetke odprtih odgovorov
Namen raziskave ni bil polemizirati z institucijami, temveč preveriti, kje se pojavljajo točke stiske in ali so značilne za celoten sistem ali le za posamezne skupine maturantov.