POSTAJA LETENJE VSE BOLJ NEVARNO? Skoraj 500 žrtev v zgolj šestih mesecih

Svet

Glede na analizo strokovnjakov je leto 2025 eno najsmrtonosnejših za letalski promet v zadnjem desetletju. Najnovejša letalska tragedija v Indiji, v kateri je preživel le en potnik, je skupno število smrtnih žrtev letos dvignila na 460 - in to že v prvih šestih mesecih leta. Povprečno število žrtev v večini let znaša 284, kar pomeni, da leto 2025 v zgolj pol leta skoraj dosega dvojno letno povprečje. Visoka stopnja smrtnih žrtev prihaja po enem najvarnejših obdobij v zgodovini letalskega prometa. Čeprav mnoge skrbi varnost letenja, strokovnjaki zagotavljajo, da letalski promet ni postal bolj nevaren.

Nesreča letala Air India le sekunde po vzletu je le najnovejša v nizu strmoglavljenj potniških letal, ki so ubila stotine ljudiNa začetku leta se je letalo American Airlines zaletelo v vojaški helikopter nad Washingtonom in ubilo 67 ljudi. Nato je marca 13 ljudi umrlo v uničujočem incidentu pri otoku Ruatan. Glede na analizo strokovnjakov je 2025 eno najsmrtonosnejših let za letalski promet v zadnjem desetletju; skupno število smrtnih žrtev letalskih nesreč je že 460 - in to v le prvih šestih mesecih leta.

Ali torej postaja letalski promet bolj nevaren? Medtem ko letalska industrija vzdržuje izjemno visoke standarde varnosti, je nedavni niz odmevnih incidentov vzbudil skrb, da bi letenje lahko postalo bolj tvegano. MailOnline je govoril z več strokovnjaki za letalski promet, ki pa kljub tem šokantnim številkam menijo, da letenje na splošno ni postalo bolj nevarno. Ekstremni dogodki ustvarjajo vtis povečanega tveganja, vendar statistike kažejo, da je letenje zdaj varnejše, kot je bilo v preteklosti. 

Incidenti letalske varnosti povzročijo velike skoke v številu smrtnih žrtev, kar izkrivlja kratkoročna povprečja. V daljšem obdobju je letalski promet dejansko varnejši kot kadarkoli prej. Strokovnjaki poudarjajo, da je letenje bistveno varnejše od vožnje z avtomobilom ali večine drugih oblik prevoza. 

Leta 2023 so industrijske skupine ugotovile, da ni bilo niti enega smrtnega incidenta v celotnem letu. Vendar pa je vrsta odmevnih dogodkov, ki se je začela konec leta 2024, pritegnila pozornost javnosti. Medtem ko ti incidenti ustvarjajo iluzijo stopnjevanja nevarnosti, se to ne odraža v statistični realnosti.

Povprečno število smrti v letalskem prometu trenutno znaša 284, pravi Jan-Arwed Richter, ustanovitelj JACDEC, nemškega svetovalnega podjetja, ki sledi letalski varnosti. To pomeni, da je leto 2025 že skoraj podvojilo povprečje. Richter je povedal za Bloomberg: "To leto ima še več kot šest mesecev, zato bi to lahko bilo zaskrbljujoče, če bi se ta stopnja smrtnih nesreč nadaljevala."

Dr. Simon Bennett, direktor enote za civilno varnost in zaščito na Univerzi Leicester, je povedal za MailOnline: "Ta percepcija je razumljiva, ker varnost gre skozi vrhove in padce. Torej, če vzamete posnetek ob določenem času, se lahko zdi, da stvari postajajo resno nevarne ali da postajajo izjemno varne." Bennett opozarja, da letalski strokovnjaki analizirajo dolgoročna povprečja, da bi se izognili pristranskosti zaradi posameznih ekstremov. "Če vzamete 20-letni posnetek, potem se letalska varnost nedvoumno izboljšuje." 

Kar zadeva vzroke za ta "upad" v varnosti, je več možnih dejavnikov, vendar so ekonomski razlogi med najverjetnejšimi. Bennett pravi, da finančne težave v letalski industriji pogosto vodijo v zmanjšanje vlaganj v varnost, kar lahko poveča tveganje za nesreče in incidente.

Kaj je botrovalo strmoglavljenju letala Air India 171?

Tudi za zadnjo letalsko nesrečo, je nemogoče potrditi - dokler se uradna preiskava ne zaključi - kaj točno je privedlo do strmoglavljenja leta  Air India 171. Trenutni podatki kažejo, da je morda šlo za kombinacijo več okoljskih in mehanskih težav, ki so preprečile pridobivanje višineDr. Sammy Diasinos, raziskovalec aerodinamike na Univerzi Macquarie, pravi: "B787 ima zelo zmogljive motorje in lahko zlahka leti tudi ob odpovedi enega motorja, zato bi za tovrstno nesrečo šlo za zelo redko dvojno odpoved motorjev." Ocenjuje, da gre verjetno za okoljski vzrok, ne mehansko ali vzdrževalno napako. "Zelo nenavadno bi bilo, da bi imela oba motorja enak urnik vzdrževanja, kar zmanjšuje verjetnost sočasne odpovedi," dodaja.

Strokovnjaki tudi opozarjajo, da bi visoke temperature in polne zaloge goriva pomenile, da je letalo potrebovalo več časa za vzpon, kar ni uspelo doseči. Poleg tega naj bi imel let 171 spuščeno pristajalno podvozje in zakrilca uvlečena že na višini 182 metrov – kar povzroča znižan vzgonMurray Terwey, letalski predavatelj na Univerzi Edith Conway, dodaja: "Znano je, da so posadke v preteklosti po pomoti uvlekle zakrilca namesto podvozja. To lahko v zgodnji fazi leta privede do pomembne izgube vzgona in nesreče." Končno poročilo bo objavil indijski urad za preiskovanje letalskih nesreč.

Lahko sedež res odloča o življenju? 

Možnost smrti v letalski nesreči je približno ena proti 11 milijonom. Vendar lahko vaš sedež vpliva na možnost preživetja. Letalski strokovnjak Doug Drury, profesor na Univerzi Central Queensland, razkriva: 44-odstotna stopnja smrtnosti velja za potnike, ki sedijo v hodniških sedežih na sredini letala. Ker hodniški sedeži ne nudijo zaščite z ene strani, je večja verjetnost, da bo potnik neposredno izpostavljen posledicam nesreče.

Potniki imajo večje možnosti za preživetje v srednjih in okenskih sedežih srednjega dela letala - stopnja smrtnosti v zadnjih sredinskih sedežih je "le" 28 odstotkov.

Vendar pa strokovnjaki obenem poudarjajo, da lokacija sedeža ni ključna – možnosti smrti imajo več opraviti z okoliščinami nesreče kot s tem, kje potnik sedi. 

Deli novico:

Komentiraj

Za komentiranje je potrebna  Prijava  oz.  Registracija